درمان جدید کمردرد ناشی از آرتروز، اسپاسم و بیرون زدگی دیسک

کمردرد بسیار متداول است، بخصوص در افراد بزرگسال در سنین بین 30 تا 50 سال، این مشکل بطور معمول رخ می‌دهد. احساس ناراحتی در کمر، می‌تواند یک درد زودگذر یا مزمن باشد. کمردرد همچنین ممکن است مشکلی ناگهانی و کوتاه باشد که به نام درد شدید و گذرا شناخته می‌شود.

روش‌های درمانی کمردرد با توجه به علت آن، محدوده گسترده‌ای دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره درمان‌های جدید کمردرد، این مقاله را بخوانید.

علت کمر درد چیست؟


اکثر کمردردها بطور طبیعی، ناشی از روند خودکار بدن می باشد. در بسیاری از موارد، کمردرد با اسپوندیلولیز یا شکستگی استرسی مهره ارتباط دارد، که این واژه به ساییدگی گسترده ستون فقرات، ناشی از فرسایش طبیعی در مفاصل، دیسک‌ها و استخوان‌های ستون فقرات با بالا رفتن سن، اشاره دارد.

گشیدگی و رگ به رگ شدن

بیشترین علت کمردرد مزمن، ناشی از رگ به‌رگ شدن و کشیدگی‌ها است. رگ‌به‌رگ شدن به دلیل کشش بیش از حد یا پارگی رباط‌ها ایجاد می‌شود، و کشیدگی به علت پارگی در تاندون یا عضله رخ می‌دهد. کشیدگی و رگ به رگ شدن می‌تواند ناشی از چرخش یا بلند کردن اجسام به روش نادرست، بلند کردن اجسام سنگین یا کشش بیش از حد بدن باشد. چنین حرکاتی ممکن است منجر به گرفتگی در عضلات پشت شود که دردناک می‌باشد.

فتق دیسک بین مهره‌ای

فتق دیسک بین مهره‌ای یکی از متداول‌ترین عوامل طبیعی درد کمر می‌باشد، و هنگامی رخ می‌دهد که کشسانی معمولی دیسک‌ها، به دلیل روند عادی بالا رفتن سن، یکپارچگی خود را از دست می‌دهند. هنگامی که کمر سالم باشد، دیسک‌های بین مهره‌ای ارتفاع مناسب را فراهم کرده و به خم شدن، انعطاف‌پذیری و چرخش پایین کمر کمک می‌کنند. هنگامی که دیسک‌ها ضعیف می‌شوند، توانایی انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند.

ساییدگی یا فتق دیسک

ساییدگی یا فتق دیسک‌ها زمانی رخ می‌دهد که دیسک‌های بین مهره‌ای فشرده شده و به سمت بیرون برآمده یا پاره می‌شود که باعث کمردرد خواهد شد.

رادیکولوپاتی

رادیکولوپاتی یا عصب تحت فشار، مشکلی است که به دلیل فشار یا التهاب و یا آسیب به ریشه عصب ستون فقرات ایجاد می‌شود. فشار روی ریشه عصب احساس درد، بی‌حسی یا حس سوزن سوزن ایجاد می‌کند که به دیگر نواحی بدن که تحت کنترل آن عصب هستند، منتشر یا منتقل می‌شود. رادیکولوپاتی ممکن است هنگامی رخ دهد که تنگی مجرای ستون فقرات یا فتق و بیرون زدگی دیسک، به ریشه عصب فشار وارد می‌کند.

سیاتیک

سیاتیک، شکلی از رادیکولوپاتی است که تحت فشار عصب سیاتیک ایجاد می‌شود. عصب سیاتیک بزرگترین عصب بدن است که از ناحیه کفل عبور کرده و تا قسمت انتهای پشت پا ادامه می‌یابد. درد ناشی از این فشار، مانند شوک یا احساس سوزش در پایین کمر است، که همراه با درد در ناحیه کفل تا پایین یک پا ادامه می‌یابد که گاهی این درد تا کف پا نیز می‌رسد. در موارد بسیار شدید، هنگامی که عصب بین دیسک و استخوان مجاور آن فشرده می‌شود، علائم ممکن است به دلیل اختلال در سیگنال عصب، نه تنها شامل درد، بلکه بی‌حسی و ضعف عضلات در پا نیز باشد. این مشکل می‌تواند همچنین به علت تومور یا کیست باشد که بر عصب سیاتیک یا ریشه آن فشار وارد می‌کند.

اسپوندیلولیستزیس

اسپوندیلولیستزیس یا لیزخوردگی مهره‌ها، بیماری است که در آن، یک مهره در پایین ستون فقرات، از جای خود می لغزد و بر عصب موجود در ستون فقرات فشار وارد می‌کند.

آسیب‌های ناشی از ضربه

آسیب‌های ناشی از ضربه مانند آسیب‌های ورزشی، تصادفات خودرو، یا افتادن از ارتفاع، می‌تواند به تاندون‌ها، رباط‌ها یا عضلات آسیب وارد کند که منجر به کمردرد می‌شود. آسیب‌های ناشی از ضربه همچنین ممکن است باعث شوند که ستون فقرات بیش از حد فشرده شده، و دیسک بین مهره‌ای دچار شکستگی یا فتق و فشار روی ریشه هرکدام از اعصاب موجود در نخاع می‌شود. هنگامی که عصب‌های ستون فقرات فشرده شده و تحریک ‌شوند، منجر به کمردرد و درد سیاتیک می‌شود.

تنگی مجرای ستون فقرات

تنگی مجرای ستون فقرات به معنای باریک شدن ستون فقرات است که بر نخاع و اعصاب آن فشار وارد می‌کند و می‌تواند منجر به درد یا بی‌حسی پس از راه‌ رفتن شود، و با گذشت زمان باعث ضعف پا و از دست دادن حس در پا شود.

ناهنجاری‌های اسکلتی

ناهنجاری‌های اسکلتی شامل اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات است که بطور معمول تا سنین میانسالی دردی ایجاد نمی‌کند؛ لوردوسیز که انحراف غیرطبیعی قوس در پایین کمر؛ و دیگر ناهنجاری‌های مادرزادی ستون فقرات است.

عوامل دیگر

علل کمر درد

کمردرد به ندرت به مشکلات جدی زیر ارتباط دارد، اما هنگامی که این مشکلات رخ می‌دهد، به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارند. مشکلات زمینه‌ای جدی شامل:

  • عفونت‌ها علت معمول کمردرد نیست. گرچه عفونت‌ها می‌تواند با درگیر کردن مهره‌ها، منجر به درد شده که به این بیماری استئومیلیت یا عفونت استخوان می‌گویند؛ عفونت دیسک‌های بین مهره‌ای که دیسکیتیس نامیده می شود؛ یا عفونت مفاصل ساکروایلیاک که انتهای کمر را به لگن متصل می‌کند و به این بیماری ساکرولیتیس گفته می‌شود.
  • تومورها یکی از علت‌های تقریباً نادر کمردرد است. گاهی اوقات، تومورها در کمر شروع می‌شوند، اما اغلب به دلیل سرطان گسترش یافته ازدیگر نواحی بدن، به کمر می‌رسد.
  • سندروم کودا اکوینا یا دم اسبی یک مشکل جدی اما نادر از فتق دیسک است. سندروم دم اسبی زمانی ایجاد می‌شود که محتویات دیسک به درون کانال ستون فقرات وارد می‌شود و بافت رشته کمر و ریشه‌های عصب سرینی

را تحت فشار قرار می‌دهد، که منجر به از دست دادن کنترل مثانه و ادرار می‌شود. در صورتی که این سندروم درمان نشود، باعث آسیب عصبی دائمی خواهد شد.

  • آنوریسم آئورت شکمی هنگامی رخ می‌دهد که رگ بزرگ خون که فراهم کننده خون در نواحی شکم، لگن و پاها می‌باشد، بطور غیرطبیعی بزرگ می‌شود. کمردرد می‌تواند نشانه‌ای باشد که یک آنوریسم بزرگتر شده و خطر فتق باید بررسی شود.
  • سنگ کلیه ممکن است باعث ایجاد درد شدید در پایین کمر شود، که معمولاً در یک طرف بدن رخ می‌دهد.
  • بیماری‌های التهابی مفاصل مانند آرتروز، مانند استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید و همچنین اسپوندیلیت یا التهاب مهره یا روماتیسم ستون فقرات، می‌تواند منجر به کمردرد شود. اسپوندیلیت که همچنین اسپوندیلوارتریت یا اسپوندیلوآرتروپاتی نامیده می‌شود.
  • پوکی استخوان یک بیماری متابولیک استخوان است که به عنوان کاهش پیشرونده تراکم و قدرت استخوان شناخته شده که می‌تواند باعث شکستگی‌های دردناک مهره شود.
  • آندومتریوز یک بافت انباشته شده رحمی است که در ناحیه خارجی رحم ایجاد می‌شود.
  • فیبرومیالژی سندروم مزمن درد است که شامل درد و خستگی گسترده در عضلات است.

عوامل خطر در ایجاد کمردرد چیست؟


عوامل خطر در ایجاد کمردرد چیست؟

فراتر از بیماری‌های زمینه‌ای، عوامل خطر خاص دیگری وجود دارد که می‌تواند خطر کمردرد را افزایش دهد که شامل:

بالا رفتن سن

اولین شروع حملات کمردرد عمدتاً در سنین بین 30 و 50 سالگی رخ می‌دهد و با بالا رفتن سن، کمردرد متداول‌تر می‌شود. همچنان که افراد پیرتر می‌شوند، کاهش قدرت استخوان به دلیل پوکی استخوان می‌تواند باعث شکستگی‌ شود و همچنین کشسانی و حجم عضله کاهش می‌یابد. دیسک‌های بین‌مهره‌ای، مایع و انعطاف‌پذیری خود را با بالا رفتن سن از دست می‌دهند، که توانایی تکانگیری آنها کاهش می یابد. خطر تنگی کانال نخاعی نیز با افزایش سن بیشتر می‌شود.

کمردرد در بین افرادی که تناسب بدنی و جسمانی مناسبی ندارند، عمومیت بیشتری دارد. عضلات ضعیف کمر و شکم، بدرستی نمی‌توانند ستون فقرات را حمایت کنند. «ورزشکاران اخر هفته‌ای» افرادی که پس از یک هفته عدم فعالیت، آخر هفته به شدت ورزش می کنند- نسبت به افرادی که بطور روزانه عادت به فعالیت‌های جسمانی متوسط دارند، بیشتر در معرض آسیب‌های دردناک کمر قرار می‌گیرند. مطالعات نشان می‌دهد که ورزش ایروبیک بدون ضربه، در حفظ استحکام دیسک‌های بین مهره‌ای سودمند هستند.

بارداری

بارداری بطور معمول با کمردرد همراه است، که ناشی از تغییرات لگن و تغییر در افزایش بار ناشی از اضافه وزن روی کمر می‌باشد. علائم کمردرد تقریباً پس از زایمان برطرف می‌شود.

افزایش وزن

داشتن اضافه وزن، چاقی یا افزایش سریع و قابل توجه وزن می‌تواند فشار بیشتری بر کمر وارد کند که منجر به کمردرد می‌شود.

ژنتیک

برخی عوامل کمردرد مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات، که نوعی آرتروز است که پیوند مفاصل ستون فقرات را درگیر کرده و منجر به عدم تحرک ستون فقرات می شود، دارای عاملی ژنتیکی است.

عوامل خطر شغلی

اگر شغلی دارید که نیازمند بلند کردن اجسام سنگین، هل دادن یا کشیدن اجسام بخصوص هنگامی که منجر به چرخش یا لرزش ستون مهره‌ها می‌شود، می‌تواند منجر به آسیب و کمردرد شود. یک شغل بدون تحرک یا شغل پشت میز نشینی نیز ممکن است باعث درد شود بویژه اگر حالت بدنی نامناسبی دارید یا تمام طول روز بدون حمایت کافی کمر، روی صندلی می‌نشینید.

عوامل سلامت روانی

مسائل سلامت روانی که از قبل وجود دارند، مانند اضطراب و افسردگی می‌تواند بر قدرت تمرکز افراد روی درد و همچنین درک شدت درد، اثرگذار باشد. دردی که مزمن شده باشد، ممکن است به ایجاد چنین عوامل روحی روانی منجر شود. اضطراب به روش‌های مختلف روی بدن تاثیرگذار است که شامل ایجاد کشش در عضله است.

استفاده از کوله پشتی سنگین در کودکان

کمردردی که به دلیل آسیب یا دیگر عوامل شناخته شده نباشد، در کودکان قبل از سن نوجوانی به ندرت رخ می‌دهد. با این وجود، یک کوله پشتی سنگین که با کتاب‌های مدرسه پر شده است، ممکن است باعث کشیدگی کمر شده و خستگی عضلات را به همراه داشته باشد. پزشکان پیشنهاد می‌دهند که کوله‌پشتی کودک نباید بیشتر از 15 تا 20 درصد از وزن بدن کودک باشد.

نقش مدیریت درد در کمردرد مزمن


در مورد مشکلات ستون فقرات و اسکلتی عضلانی، مدیریت درد، اهداف متنوعی را دنبال می‌کند. مدیریت درد معمولاً از درمان‌ های جراحی تشخیص داده می‌شود.

مدیریت درد و روش‌هایی که بکار می‌گیرد، طبق زیر انجام می‌شود:

  • جهت تشخیص منبع کمردرد بیمار
  • به عنوان جایگزینی برای جراحی، و بخشی از یک برنامه درمانی غیرتهاجمی (غیرجراحی)
  • برای تعیین نواحی آسیب دیده که باید جراحی شود
  • کمک به بازتوانی بیماران پس از جراحی
  • برای دوره پس از جراحی بیماران، تا بتوانند با درد باقی مانده یا شدید کنار بیایند

مدیریت درد از روش‌های بسیار متنوعی استفاده می‌کند تا اختلالات دردناک و درد را مورد ملاحظه قرار دهد. دامنه پایه عملی این روش‌ها، از روش‌هایی که هیچ پشتیبانی آزمایشی نداشته تا روش‌هایی که تاثیر آنها در آزمایشات بالینی تایید شده، ادامه دارد.

به دلیل کاربردهای مختلف و روش‌های مدیریت درد و داروی درد، بازبینی در این رشته در حال توسعه سریع، لازم است.

درمان کمردرد


برخی از درمان های جدید و سنتی کمردرد عبارت اند از:

استراحت

درمان کمردرد با استراحت

به کمر خود استراحت دهید تا با درد مقابله کند. بسته به شدت علائم شما، اینکار به معنای کاهش سطح فعالیت‌های خود به مدت چند روز است. استراحت در رختخواب برای درمان کمردرد به مدت طولانی توصیه نمی‌شود، بهتر است فقط دوره کوتاهی استراحت داشته باشید.

دراز کشیدن به پشت، در حالی که یک بالشت کوچک را زیر زانوی خود قرار می‌دهید، به کمر کمک می‌کند که در حالتی خنثی قرار بگیرد. همچنین می‌توانید به پشت روی زمین دراز کشیده و زانوها را به زاویه 90 درجه خم کرده‌ و روی صندلی قرار دهید که این حالت نیز می‌تواند درد شما را کاهش دهد.

با این حال، به مدت طولانی استراحت نکنید. بسیاری از موارد کمردرد، در طی چند روز بطور خودبخود برطرف می‌شوند. دوره‌های طولانی‌ عدم فعالیت می‌تواند در واقع باعث ضعیف شدن عضلات شما شود.

کمرپس سرد یا گرم

با کمپرس سرد یا گرم می‌توانید کمردرد را درمان کنید. شواهد نشان می‌دهد که استفاده از پک‌های سرد و گرم می‌تواند تحرک شما را افزایش داده و درد را کم کند.

یک کیسه یخ یا سبزیجات منجمد را در نواحی حساس و دردناک کمر قرار دهید تا التهاب کاهش یابد. حتماً کیسه یخ را درون یک حوله بپیچید تا از پوست دربرابر سرمازدگی محافظت شود. میتوانید با اطمینان چندین بار در طول روز به مدت 20 دقیقه یا یک باره، از یخ استفاده کنید.

پس از چند روز استفاده از سرما درمانی، درمان را با استفاده از پدگرمایی یا حمام آب‌گرم، با گرما ادامه دهید. گرما، عضلات سفت را که باعث درد می‌شوند، شل می‌کند. قبل از اینکه بخوابید، پد گرمایی را بردارید زیرا ممکن است دچار سوختگی شوید.

تکنیک‌های دستی

درمان کمردرد با تکنیک‌های دستی

درمان دستی در نواحی آسیب‌دیده با اعمال فشار به مفاصل، عضلات و رباط‌ها انجام می‌شود. برخی شواهد جهت تایید اثربخشی تکنیک‌های خاص نیز وجود دارد.

تغییرات رفتاری

از روش‌های رفتاری برای بهبود واکنش بیمار نسبت به کمردرد و محرک‌های درد، استفاده می‌شود. شناخت درمانی شامل آموزش روش‌هایی به بیماران است که بتوانند با استفاده از تکنیک‌های آرامش، تکنیک‌های تحمل و دیگر روش‌ها، کمردرد را تسکین دهند. بازخورد زیستی، شامل یادگیری کنترل کشش عضلات، فشارخون و ضربان قلب جهت بهبود نشانه‌های بیماری است.

داروهای مسکن بدون نسخه

درمان کمردرد با داروهای مسکن بدون نسخه

داروهای مسکن بدون نسخه یک روش درمانی غیرتهاجمی برای کمردرد است. داروهایی مانند ناپروکسن، ایبوپروفن و استامینوفن مؤثرترین داروها در کاهش درد و تورم عضلاتی است که منجر به کمردرد می‌شوند.

با این حال، با مصرف داروی بدون نسخه، احتمالاً نمی توانید علائم ناشی از فشار عصب یا مشکلات دیسک را برطرف کنید. اگر پس از چند روز استراحت یا استفاده از کمپرس سرد و گرم و داروهای مسکن بدون نسخه، درد شما بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید.

داروهای تجویزی

پزشک ممکن است برای تسکین کمردردهای مزمنی که با داروهای بدون نسخه برطرف نمی‌شوند، داروهای قوی‌تری تجویز کند.

داروهای ضدافسردگی، داروهای مسکن مانند کدئین و داروهای ضدتشنج ممکن است برای درمان کمردرد تجویز شود.

درمان دردهای عصب مانند سیاتیک، که ناشی از بیرون‌زدگی دیسک در کمر است، با استفاده از داروهای خوراکی مشکل است. برای این نوع از بیماری‌ها، داروهای کورتیکواسترویئد و داروهای هوشبری را برای کاهش التهاب تزریق می‌کنند.

کورتیکواستروئیدها بصورت تزریق عضلانی، خوراکی یا تزریق تحت فلوروسکوپی (مانند تزریق استروئید اپیدورال- ESI) استفاده می شود. هنگامی که ورم عصب کاهش پیدا کرد، معمولاً درد تسکین می‌یابد.

ورزش

درمان کمردرد با ورزش

ورزش می‌تواند آخرین گزینه‌ای باشد که هنگام کمردرد به ذهن شما می‌رسد. با این حال، فعالیت جسمانی یک راه مؤثر برای بهبودی سریع از درد است.

ورزش‌های نیم تنه – مانند حرکت پل  لگن نشسته – عضلات شکم و کمر را که از ستون فقرات حمایت می‌کنند، تقویت خواهد کرد. هرچه این عضلات قوی‌تر باشند، احتمال اینکه به کمردرد مبتلا شوید، کمتر است.

بررسی ‌ها نشان می‌دهند، افرادی که حرکات مناسب یوگا را تمرین می‌کنند، درد و عدم‌توانایی درحرکت، را کمتر تجربه خواهند کرد، و پس از شش ماه، خلق و خوی آنها نیز بهبود می‌یابد.

شنا کردن و راه رفتن نیز همراه با وزن مناسب، راه بسیار خوبی برای حفظ سلامت کمر می‌باشد. وزن اضافی، نقش مهمی در ایجاد کمر درد ایفا می‌کند، زیرا فشار بیشتری روی مفاصل وارد می‌شود.

تراکشن، اولتراسوند و الکتروتراپی با دستگاه TENS

درمان کمردرد با تراکشن، اولتراسوند و الکتروتراپی با دستگاه TENS

اگر کمردرد شما به درمان‌های عرفی پاسخ نمی‌دهد، لازم است که درمان‌های جایگزین را در نظر بگیرید.

تراکشن از یک سیستم وزن استفاده می‌کند تا ستون فقرات را تنظیم کند و احتمالاً به دیسک جابجا شده را به جای خود بازمی‌گرداند.

اولتراسوند شامل ماساژ بافت‌های نرم در اطراف ناحیه آسیب‌دیده کمر با امواج صوتی است که عضلات را گرم می‌کند و آنها را تسکین می‌دهد و سریع‌تر بهبود می‌یابند.

تحریک الکتریکی اعصاب بدن از طریق پوست (TENS) یک تحریک الکتریکی اعصاب است که از طریق الکترودهایی که روی پوست قرار می‌دهند، انجام می‌شود. الکتریسیته سیگنال‌های درد را  که از طریق مسیرهای عصبی حرکت می‌کنند، متوقف می‌کند. درباره این روش درمانی از پزشک خود مشورت بگیرید.

طب سوزنی

 طب سوزنی یک روش درمانی چین باستان است که از طریق دست‌کاری نقاط فشار، بیماری و آسیب را درمان می‌کند.

سوزن‌های نازک را استرلیزه کرده و در نقاط خاصی از بدن وارد می‌کنند تا درد کاهش یافته و نیروی حیاتی شما را تنظیم کنند، که در طب سوزنی به عنوان “چی” نامیده می شود.

تزریقات (که به نام بلوک نیز شناخته می شود)

درمان کمردرد با تزریقات

در روش تزریقات، انتقال مستقیم استروئید یا مواد بیهوشی به درون مفاصل، رباط ها، عضلات یا در اطراف عصب‌ها انجام می‌شود. این تزریقات ممکن است درد را تسکین داده (اغلب بطور موقت) و اگر ناحیه تزریق شده به عنوان منبع درد تایید شود، می‌تواند بر تشخیص بیماری صحه بگذارد. تزریقات اپیدورال دردهای شدید یا دردهای کم، ناشی از فشار وارده به عصب در ستون فقرات را تسکین می‌دهد.

پرولوتراپی

این روش، شامل تزریق یک محلول التهاب‌آور است که جریان خون را تحریک کرده و رباط‌ها در نواحی آسیب دیده بهبود یابند. تاثیر این روش بطور کامل مشخص نیست.

اوزون تراپی

درمان کمردرد با اوزون تراپی

کمردردهای ناشی از فتق دیسک کمر همراه با بازتاب آشکار آن در کیفیت زندگی افراد و بار قابل توجه اقتصادی، در بیشتر افراد متداول است. بیماران مقاوم در برابر درمان‌های سنتی، به دنبال درمان‌های دیگر و مداخلات درمانی کم تهاجمی هستند که گزینه قابل اعتمادی باشند. اوزون تراپی به دلیل تاثیر بالقوه تسکین‌دهنده و ضدالتهاب، به عنوان یک درمان جایگزین توصیه می‌شود.

اوزون تراپی انقلابی در پزشکی مدرن است، در زمانی که بیشتر بیماری‌ها شامل مواردی مانند سرطان، هپاتیت، ایدز، مهار شده و بیماران از زندگی سالم و طبیعی خود راضی هستند. اوزون تراپی به روند ورود گاز اوزون به درون بدن اشاره دارد که یک بیماری یا زخم را درمان می‌کند. اوزون یک گاز بی‌رنگ است که از سه اتم اکسیژن ساخته شده است. از این روش می‌توان با تحریک سیستم ایمنی بدن، برای درمان مشکلات پزشکی استفاده کرد. همچنین جهت ضدعفونی کردن و درمان بیماری بکار می‌رود.

دیسکوژل

درمان کمردرد با دیسکوژل

دیسکوپلاستی از مدرن‌ترین روش درمانی بدون خونریزی دیسکوپاتی تشکیل شده است، که می‌تواند در گردن یا ستون فقرات کمر تزریق شود. دیسکوپلاستی یک روش جراحی کم تهاجم است.

این روش شامل تزریق زیرپوستی یک ماده ژلاتینی ویژه (که حاوی اتیل الکل، سلولوز و ماده پرتوبند –دیسکوژل است) درون دیسک بین مهره‌ای است که دچار ساییدگی شده است. در این روش نیازی به بیهوشی عمومی نیست زیرا در این روش درمانی، خونریزی وجود ندارد. در نقاطی که سوزن‌های مخصوص وارد می شود، از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند.

موادی را که تحت فلوروسکوپی به دیسک آسیب‌دیده تزریق می‌کنند، تحت نظارت دستگاه‌های خاصی قرار دارد. اینکار به جراح این امکان را می‌دهد تا کنترل روند درمان را در طول عمل حفظ کند.

دارویی که به هسته دیسک تزریق می‌شود، تاثیر اسمزی را اعمال کرده، و به تدریج مایع فتق را از اطراف مرکز هسته جذب می‌کند. با این روش یک هسته دیسک جدید ساخته می‌شود و فشار را در راستای فتق کم می‌کند و در نتیجه فشاری که اعمال می‌کند نیز از بین می‌رود. علاوه بر این، دیسکوژل هر شکستگی که در پوشش دیسک (حلقه فیبروز) به دلیل ساییدگی ایجاد شده، ترمیم می‌کند.

با این روش، خروج مواد ملتهب‌کننده به ریشه عصب متوقف می‌شود. به همین دلیل، واژه پزشکی صحیح برای این روش، «نوکلئولیز» می‌باشد، زیرا در اصل، این روش قسمت نرم هسته دیسک بین مهره‌ای را از بین می‌برد.

ابلیشن رادیوفرکوئنسی

درمان کمردرد با ابلیشن رادیوفرکوئنسی

این روش درمان شامل انسداد عصب‌های دردناک از طریق اعمال گرما با یک سوزن کوچک است. در بیمارانی که به دقت انتخاب شده‌اند، این روش در 60 درصد از آنها مؤثر بوده و از چند ماه تا چند سال دوام دارد.

جراحی

تعدادی از افراد برای درمان کمردردهای شدید و مزمن به جراحی نیاز دارند. با این حال، اگر دیگر روش‌های درمانی تاثیرگذار نبود، سپس جراحی را در نظر می‌گیرند.

بخش‌های کوچک دیسک که دچار شکستگی شده یا از هم پاشیده شده، با جراحی برداشته می‌شود تا فشار وارد بر مسیر عصب را کاهش دهند. مهره‌ آسیب‌دیده یا غیرطبیعی را که باعث کمردرد می‌شود، به یکدیگر پیوند می‌زنند تا کمر را صاف کرده و بتوانید تحرک خود را دوباره بدست آورید. جراحی کمر، مانند دیگر جراحی‌ها، خطراتی به همراه دارد. این گزینه به عنوان آخرین راه‌حل، در زمانی که کنترل ادرار و مثانه یا حس اعصاب فرد از بین رفته باشد، در نظر گرفته می‌شود.

ابزارهای الکتروتراپی کاشته شده با جراحی

این روش، استفاده از محرک‌های طناب نخاعی کاشته شده (SCS) و محرک‌های کاشته شده اعصاب محیطی می‌باشد. داده‌های بالینی، یافته‌های بی‌نتیجه تاثیر کاشت محرک‌های طناب نخاعی را بیان می‌کند، اما بطور کلی، آنها برای دردهای بازو و پا نسبت به دردهای موضعی ستون فقرات تاثیرگذاری بیشتری دارند. روش محرک طناب نخاعی بسیار پرهزینه می‌باشد.

پمپ‌های انفوزیون قابل کشت

در این روش، از پمپ‌های قابل کاشت با جراحی برای انتقال عامل مسکن، بطور مستقیم به نخاع استفاده می‌شود. این پمپ‌ها گران قیمت هستند. تخمین و اثربخشی این دستگاه‌ها برای درمان کمردرد بحث‌برانگیز است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonمشاوره و تماس