درد ستون فقرات ممکن است به زانو هم کشیده شود

این روزها دردهای ستون فقرات و زانو بیشتر افراد در سنین مختلف را درگیر خود کرده است که میتواند علل مختلفی چون بیتحرکی، اضافهوزن، سبک نادرست زندگی داشته باشد. بعضیاوقات دیده میشود فردی در نواحی تحتانی بدن چون زانو و پا احساس درد میکند ولی با بررسی این نواحی، ریشه درد در نقطه دیگر بدن مانند ستون فقرات یافت میشود که درمانهای دارویی، استراحت و روش اپیدورال بسیار کمککننده است. در این بخش به چند سوال پاسخ می دهم.

آیا درمان کمردرد و مشکلات ستون فقرات باعث درمان زانودرد و مشکلات زانو میشود ؟
یکی از مشکلات شایع که در افراد میانسال، سالمند و حتی جوانان دیده میشود درد در اندام تحتانی و زانوها است که با درمانهای متداول بهبودی پیدا نمیکنند. یکی از علل شایع مشکلات ستون فقرات، دیسک کمر است که از طریق درگیری ریشههای عصب سیاتیک پا باعث انتشار درد در تمامی طول عصب سیاتیک از ناحیه کمر به سمت پایین حتی تا انگشتان پا میشود که بهصورت مورمور یا گزگز شدن بروز میکند. همچنین طبق گفته بیماران سرد و گرم شدن زانوها و پاها و حتی مشکلات راه رفتن و لنگیدن، بیدار شدن از خواب هنگام استراحت مخصوصاً شبها در اثر درد و حتی در موارد پیشرفته اختلالاتی شامل بیاختیاری ادرار و مدفوع هم وجود دارد. این بیماران با درمان زانو خواهند دید که هیچیک از مشکلاتشان حلنشده. لذا پیشنهاد میشود ابتدا درمان مشکلات ستون فقرات کمری ازجمله بیرونزدگی دیسک کمر صورت پذیرد سپس درصورتیکه مشکل آنها حل نشد به درمان زانو و اندام تحتانی بپردازند.

آیا در بیماران مذکور درمان دیسک کمر با استراحت و دارو جواب میدهد ؟
اگر مشکلات ستون فقرات با استراحت و دارو در طول یک الی حداکثر دو ماه بهبود نیافت یکی از روشهای بسیار مناسب، اپیدورال کمری و تزریق داروی ضدالتهاب در این فضا میباشد که بسیار مؤثر و سودمند است.

روش درمانی اپیدورال چگونه انجام میشود ؟
بهطورکلی فوق تخصص درد دو رویکرد عمده برای درمان دیسک کمر پیش رو دارد :

اپیدورال کمری و تزریق داروی ضدالتهاب : چون بیرونزدگی دیسک در کانال نخاعی باعث فشار و درنتیجه التهاب روی ریشههای عصبی کمری میشود. این امر باعث درد در ناحیه کمر و بیشتر از آن درد در ناحیه باسن و پاها که در حقیقت همان مسیر عصب سیاتیک پا است، خواهد شد که با این عمل التهاب از روی ریشههای عصبی برداشته شده و بهطور چشمگیری باعث کاهش درد ناحیه کمری، باسن و پاها میشود.

*عمل خارج کردن دیسک از طریق پوست (percetaneous discectony) : این عمل با استفاده از یک داروی سراتیو یا آرامبخش در اتاق عمل و بدون جراحی یا برش پوست با بیحسی موضعی پوست کمر انجام میپذیرد و در آن قسمت مرکزی دیسک بین مهرهای که به داخل کانال نخاعی وارد شده است، تخلیه میشود.