تسکین کمر درد با ورزش

یک بررسی جدید نشان میدهد که یک برنامه ورشی برای تقویت هماهنگی عضلانی که ستون ففرات را کنترل میکنند، میتواند به تسکین کمردرد کمک کند.به نقل از مجله پزشکی بهپو،این نوع برنامه که «تمرین کنترل حرکتی» (MCE) نامیده میشود، با استفاده طبیعی از این عضلات برای انجام کارهایی ساده معمولاً با راهنمایی یک کارشناس یا درمانگر شروع میشود. این تمرینها به تدریج شدیدتر میشود و فعالیتهایی را شامل میشود که بیماران به طور معمول در طول کار یا تفریح انجام میدهند.

پژوهشگران دادههای به دست آمده از ۲۹ کارآزمالینی بالینی را که شامل ۲۴۰۰ نفر در سنین ۲۲ تا ۵۵ دچار کمردرد را تجزیه و تحلیل کردند. این کارآزماییهای تاثیربخشی تمرینهای کنترل حرکتی را با سایر انواع تمرینها یا انجام ندادن هیچ تمرینی مقایسه کرده بودند.

بیمارانی که تمرینهای کنترل حرکتی انجام داده بودند، بهبودی بیشتری نشان دادند و درد و ناتوانی کمتری را نسبت به افرادی که کاری انجام نداده بودند، داشتند. هنگام مقایسه افرادی که تمرینهای کنترل حرکتی انجام داده بودند و افرادی که سایر ورزشها را انجام داده بودند، پس از سه تا ۱۲ ماه بهبودی مشابهی در گروه کنترل حرکتی مشاهده شد.

برونو ساراجیوتو، فیزیوترا‍پیست در انستیتوی جرج در دانشگاه سیدنی استرالیا و سرپرست این بررسی گفت: «انجام تمرینهایی با هدف تقویت و هماهنگ کردن عضلات پشتیبان ستون فقرات از طریق برنامه تمرین کنترل حرکتی، رویکردی جایگزین برای درمان کمردرد را در اختیار میگذارد.»

تمرین کنترل حرکتی شامل منقبض کردن جداگانه عضلات عمقی تنه به همراه تلفیق کردن استفاده از این عضلات در تمرینهای ‍پیچیدهتر ایستا، پویا و کارکردی است. این تمرینها همچنین باید هماهنگی و کنترل مطلوب کل عضلات تنهای را هم ایجاد کند./