مبتلایا ن به درد زانو چه نکاتی را رعایت کنند؟

درد زانو علل متفاوتی دارد. البته نمی توان جلوی هر بیماری زانو را گرفت ولی با رعایت نکاتی می توان احتمال بروز درد زانو و بعضی بیماری های زانو را کم کرد.

به نقل از ایران ارتوپد،مهمترین این نکات عبارتند از:

*وزن خود را متعادل نگه دارید. با کم کردن وزن می توانید نیروهایی را که در هنگام فعالیت های روزانه یا در حین ورزش به زانو های شما وارد میشوند را کاهش دهید. به این وسیله می توانید مانع از ایجاد بسیاری از آسیب های زانو شوید همچنین با کاهش وزن میتوانید احتمال بروز ساییدگی زانو را هم کم کنید. کاهش وزن می تواند حتی در کسانی که بیماری شدید زانو دارند هم درد زانو را کاهش دهد.

*مفاصل خود را نرم و عضلات اندام خود را قوی نگه دارید. بسیار از مشکلات زانو به علت عضلات خشک و سفت بوجود می ایند. با انجام دادن نرمش های کششی و با انجام دادن نرمش هایی که عضلات اطراف زانو را تقویت می کنند میتوانید احتمال بروز بسیاری از آسیب های زانو را کاهش دهید. از بین این عضلات، عضله چهارسر ران بیشترین اهمیت را دارد. تقویت عضلات ران می تواند موجب کم شدن فشار به مفصل زانو شده و درد زانو را تا حد زیادی کاعش دهد.

*با احتیاط ورزش کنید. اگر درد مزمن زانو دارید شنا برای شما بسیار مفید است. در آب وزن شما کم می شود و عضلات اطراف مفصل زانوی شما بهتر تقویت می شوند. ورزش هایی که ضربات ناگهانی و شدیدی به زانوی شما وارد می کنند مانند فوتبال، بسکتبال یا تنیس زیاد مناسب زانو نیستند. هر ورزشی می کنید به ندای مفصل خود گوش دهید. اگر درد ایجاد شده است فعالیت خود را تغییر دهید. وقتی خسته شده اید ورزش را ادامه ندهید.

*از لباس و ابزارهای ورزشی مناسب استفاده کنید. مثلا در حین والیبال از زانوبند هایی که در جلوی زانو یک پد قرار میدهند استفاده کنید.