آلودگی هوا خطری برای استخوان

یک مطالعه جدید نشان داده که آلودگی هوا می تواند استخوان ها را ضعیف تر کرده و با ایجاد استئوپروز یا پوکی استخوان زمینه بروز شکستگی را زیاد کند. محققان با مطالعه بیش از 9 میلیون نفر در ایالات متحده که در سال های 2010-2003 به علت شکستگی در بیمارستان ها بستری شده بودند به این نتیجه رسیده اند. به نقل از ایران ارتوپد، محققان دریافتند که حتی افزایش اندک در میزان مواد معلقی که به آنها PM2.5 می گویند می تواند احتمال بروز شکستگی در افراد مسن را افزایش دهد. اینها مواد معلق در هوا هستند که اندازه شان از 2.5 میکرون کمتر بوده و جزو خطرناکترین مواد آلوده کننده هوا هستند.

مطالعه همچنین نشان داد در کسانی که در مناطق با هوای آلوده زندگی می.کنند میزان هورمون های کنترل کننده کلسیم استخوان ها به نحوی تغییر میکند که تراکم استخوان کاهش یابد. نتایج این تحقیق در شماره نوامبر 2017 مجله The Lancet Planetary Health منتشر شده است.

مطالعات قبلی نشان داده که آلودگی هوا می تواند باعث بروز مشکلات بسیاری مانند بیماری های قلبی و تنفسی و سرطان و اختلالات حافظه و تعقل شود و حالا پوکی استخوان هم به این جمع اضافه شده است.