روشهای غیر دارویی برای درمان میگرن( بخش اول)

روشهای غیر دارویی برای درمان میگرن

بخش اول

اگر از میگرن رنج می برید، مطمئنا به هر دری می زنید تا از آن رهایی یابید. بخش ترجمه مجله پزشکی مادر به روش هاروشهایی برای درمان میگرن اشاره می کند که امتحان آنها ضرری ندارد و شما هم می توانید روش مورد علاقه خود را در زیر بیابید.

* طب سوزنی

در طب سوزنی، متخصصان سوزن های باریکی را در نقاط مشخصی از بدن وارد می کنند. برخی از مطالعات نشان داده که این روش درمان، درد ها را کاهش داده و دفعات حمله ی میگرن را کم تر می کند. در کل باید گفت این نوع درمان، بهتر است با روش های سنتی دیگر مخلوط شود.

* بیوفیدبک

در شرایط فیزیکی مختلف، بدن های ما نیز واکنش های متفاوتی نسبت به درد نشان می دهند(مثلا واکنش بدن به درد وقتی ضربان قلب بالا رفته با زمانی که پاهایمان یخ کرده، متفاوت است!). در بیوفیدبک، حسگر های مخصوصی این تغییرات را اندازه گیری می کنند. سپس اطلاعات را در قالب صدا و یا چراغ های چشمک زن ، در اختیار پزشک می گذارند. در این روش شما نحوه آرام کردن وضعیت فیزیکی خود را، فرا می گیرید. بیوفیدبک را به عنوان "سلطنت ذهن بر میگرن" نیز می شناسند و تجربه نشان داده این روش در کاهش درد و حملات میگرن، موثر است.

* ماساژ

تحقیقات عمیقی بر روی این روش انجام نگرفته، اما برخی از جدیدترین مطالعات نشان داده که ماساژ به درمان میگرن کمک می کند. یکی از این مطالعات که در سال 2009 انجام شده ،نشان می دهد که ماساژ تعداد دفعات سردرد را کاهش می دهد. البته کمکی به درد آن نمی کند. همچنین ماساژ استرس را که خود یک محرک میگرن است ،کاهش می دهد.

* مکمل ها

تحقیقات نشان می دهد که مصرف ریبوفلاوین(ویتامین ب-12) از شدت حملات می کاهد؛ البته باید گفت که بر روی درد تاثیری ندارد. مصرف طولانی مدت و منظم کوآنزیم Q-12 نیز، دفعات حمله های میگرن را کاهش می دهد. در ضمن، قبل از مصرف هرگونه مکملی ، با پزشک خود مشورت کنید.

* مهارت آرام شدن

اغلب حملات میگرن، به دلیل استرس و نا آرامی است. بنابراین فراگیری مهارت های آرامبخش، می تواند مفید باشد. روش هایی مانند تنفس های عمیق در هوای سالم و آرام کردن عضلات در جای جای بدن، می توانند بسیار مثمر به ثمر باشند. تکرار و تمرین مداوم این مهارت ها، به شما کمک می کند تا حملات میگرن را قبل از اینکه شروع شوند، خنثی کنید.

* ورزش

ورزش منظم ، به کاهش شدت سردرد ها، کمک می کند. یک مطالعه که در سوئد در سال 2011 انجام شد، تاثیر ورزش را بر میگرن بررسی می کند. این مطالعه ، نشان می دهد ورزش، سه بار در هفته، هر بار به مدت 40 دقیقه، درد را کاهش داده و قابل تحمل می کند. اگر نمی خواهید زیاد به خود فشار بیاورید ، از یک دوچرخه ثابت، استفاده کنید. و یا برای دویدن به پارک نزدیک خانه خود، بروید.

* ماساژ مخصوص ستون فقرات

هنوز هم بر سر اینکه آیا این روش به آرام کردن سردرد کمک می کند، بحث است. اما یک تحقیق کوچک نشان داد که استفاده از این روش کنار درمان های دیگر، کمک می کند تا از حملات میگرن جلوگیری شود. البته این نوع فیزیوتراپی، ممکن است عوارضی هم داشته باشد، بنابراین قبل از دست به کار شدن ، حتما با پزشک خود مشورت کنید.