سایییدگی مهره های گردن می تواند موجب گردن درد شود

آرتروز یا به زبان دقیقتر آرتریت دژنراتیو مهره های گردن بیماری است که در آن به علت تغییراتی که در غضروف مفصلی، بافت دیسک بین مهره ای و رباط های اطراف مهره ها بوجود میآید این ساختمان ها نمیتوانند به درستی فعالیت کنند و نتیجه آن دردناک شدن گردن و محدود شدن حرکات آن است. آرتروز، استئوآرتریت و ساییدگی مفصل یک معنی دارند.

علائم آرتروز یا ساییدگی مهره های گردن چیست ؟
این بیماری بیشتر در افراد میانسال و مسن دیده میشود. درد معمولا در پشت سر و گردن و بین دو کتف حس میشود. این درد بخصوص بعد از مدتی بیحرکت بودن سر ایجاد میشود. مثلا وقتی فرد بعد از مدت طولانی کتاب خواندن یا کار با کامپیوتر یا نوشتن میخواهد سرش را به طرفین بچرخاند احساس میکند گردنش خشک شده و حرکت دادن آن مشکل و دردناک است.از مشخصات این بیماری ایجاد استخوان های اضافی در اطراف مهره ها است که به آنها استئوفیت میگویند. گاهی اوقات این استئوفیت ها در مسیر ریشه های عصبی که در حال خروج از کانال نخاعی هستند ایجاد میشوند. در این صورت ممکن است علائم فشار به ریشه های عصبی بصورت درد انتشاری در اندام فوقانی، علائم حسی و یا حرکتی هم ایجاد شود.پزشک از رادیوگرافی برای کمک به تشخیص بیماری کمک میگیرد. به نقل از ایران ارتوپد، در رادیوگرافی مهره های گردنی دیده میشود که فاصله بین مهره ها کاهش یافته است. استخوان های اضافه یا استئوفیت ها در لبه های مهره ها دیده میشوند. این تغییرات در مفاصل پشتی بین مهره ( فاست Facet) هم دیده میشود.کاهش فاصله مهره ها و ایجاد استخوان اضافه در جلوی مهره نشانه استئوآرتریت است.

درمان ساییدگی یا آرتروز مهره های گردن
مهمترین روش هایی که برای کنترل درد این بیماران بکار میرود عبارتند از :
* گرم کردن : گرم کردن گردن میتواند تا حدود زیادی به کاهش درد کمک کند.
* گردنبند طبی : این گردنبند ها حرکات گردن را قدری محدود میکنند و به مهره ها و عضلات گردن اجازه میدهند مدتی استراحت کنند. نکته مهم اینست که این گردنبند ها نباید به مدت طولانی بسته شوند چون موجب ضعیف شدن عضلات گردن و بدتر شدن وضعیت بیمار میشود.
* فیزیوتراپی : فیزیوتراپی میتواند با انجام دادن نرمش های طبی مخصوص برای افزایش قابلیت انعطاف گردن و تقویت عضلات گردن به رفع علائم کمک کند.
* دارو : پرشک معالج از داروهای ضد التهابی مثل بروفن و ناپروکسن و داروهای شل کننده عضلات برای کاهش مشکلات بیمار استفاده میکند.
* جراحی : در صورتی که با روش های ذکر شده درد بیمار کاهش نیابد ممکن است جوش داده دو مهره ای که منشا درد هستند بتواند درد بیمار را کاهش دهد.