درد دیسک کمر به ضعف عضلات پا منتهی می شود

بیرون زدگی دیسک بین مهره ای کمر بصورت آسیب حاد ممکن است ضعف عضلات پا را به همراه داشته باشد.با پیشرفت علوم و دانش بشری هر روزه شاهد هستیم که با اکتشافات و اختراعات جدید سعی دانشمندان ایرانی بر این بوده است که سطح و کیفیت زندگی افراد ارتقاء داده شود.علوم پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست و تلاش پزشکان مجرب بر این بوده است که با روشهایی غیر از عمل جراحی که تهاجم کمتری برای بدن داشته و ایمنتر باشد بیماریها درمان شوند.

در این راستا رشته فوق تخصصی درد یکی از رشته هایی است که در این زمینه پیشرو بوده و به قولی علم روز دنیا است وبه کمک پزشکان رشته های دیگر پزشکی آمده است. به همین منظور در کشورهای پیشرفته دنیا شاهد افزایش چشمگیر تعداد کلینیکهای درد هستیم که در آن پزشکان از رشته های مختلف پزشکی و به سر پرستی پزشک فوق تخصص درد که یکی از زیر شاخه های بیهوشی یا انستزیولوژی است با هم همکاری می کنند. پزشکان دیگری که در کلینیک همکاری و مشاوره می دهند شامل رشته های نورولوژی (مغز و اعصاب)، جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی و روانپزشکی هستند.

در مجموع باید گفت در اکثر مواقع می توان با اعمال جراحی خیلی کوچک و سرپایی که اصولا با بی حسی موضعی انجام می شود جلوی اعمال جراحی خیلی بزرگ که بالطبع خطرات زیادی نیز ممکن است داشته باشد گرفته شود و بیمار خیلی راحت تر بهبود پیدا کند. دکتر شاهرخ نوری، متخصص درد در اینباره تصریح کرد: درد بطور کلی به دو شاخه اصل تقسیم می شود :

1) درد حاد : درد حاد دردی است که پس از آسیب به نقاط مختلف بدن و پس از اعمال جراحی به وجود می آید
2) درد مزمن : درد مزمن دردی است که بیشتر از دو ماه طول بکشد مانند سردرد، کمردرد و... .

انواع کمردرد
کمردرد پس از سردرد شایعترین ناراحتی است که در کلینیکهای درد با آن مواجه می شویم. حدود60 تا 80 درصد جمعیت ایالات متحده حداقل یکبار در طول زندگی کمردرد را تجربه کرده اند.متخصص درد درباره شایعترین علت کمردرد گفت: شایعترین علل کمردرد کشیدگی یا اسپاسم عضلات، دیسک کمر، درگیری ریشه های نخاعی کمر و تنگی کانال نخاعی هستند. دکتر نوری افزود: کشیدگی یا اسپاسم عضلات کمر معمولا با آسیب حاد در قسمت پایین کمر همراه است و در معاینه، عضلات کمر حساس هستند و معمولا با اقداماتی مانند استفاده از مسکن های ساده، ماساژ و اقدامات حمایتی دیگر برطرف می شوند.

به گفته وی گاهی اسپاسم عضلات کمر به دلیل مشکلاتی در قسمتهای عمقی تر مانند دیسک بین مهره ای یا درگیری ریشه های نخاعی کمر ایجاد می شود. دکتر نوری همچنین با بیان اینکه فتق یا بیرون زدگی دیسک بین مهره ای کمر بصورت آسیب حاد، باعث کمردرد شدید می شود خاطرنشان کرد: در این وضعیت بیمار از دردهای بسیار شدید مانند فرو کردن خنجر و چاقو در قسمت کمر شکایت می کند که معمولا به قسمتهای پایین تر مانند قسمت داخلی یا خارجی پاها و انگشتان پا تیر می کشد که ممکن است بیمار از ضعف عضلات پاها نیز شکایت داشته باشد.